تبلیغات
ورزشی - بازگشت به حالت اولیه
 
ورزشی
جمعه 6 آبان 1390 :: نویسنده : رامیار نجفی

           بازگشت به حالت اولیه یعنی برقراری دوباره ی هموستاز

مراحل بازگشت به حالت اولیه

            مرحله ی سریع بازگشت به حالت اولیه : 30 دقیقه پس از فعالیت

          مرحله ی میان مدت بازگشت به حالت اولیه : حدود 2 ساعت پس از فعالیت

            مرحله ی بلند مدت بازگشت به حالت اولیه : حدود 20 ساعت پس از فعالیت

مرحله ی سریع بازگشت به حالت اولیه

     ویژگی های این مرحله:

-         آهسته تر شدن متابولیسم

-         كاهش ضربان قلب

-         كاهش تهویه ی ریوی

-         كاهش درجه حرارت بدن

-         كاهش سطوح خونی هورمون ها مانند كورتیزول و تستوسترون

-         شروع جایگزینی ذخایر ATP-PC

-         شروع دفع اسید لاكتیك

مرحله ی میان مدت بازگشت به حالت اولیه

 ویژگی های این مرحله:

-         بازجذب آب

-         جایگزینی ذخایر گلیكوژن - انسولین نقش حیاتی دارد ؛ باعث تسهیل انتقال گلیكوژن از خون به درون سلول های عضلانی و تحریك آنزیم گلیكوژن سنتاز می شود.

مرحله ی بلند مدت بازگشت به حالت اولیه

   ویژگی های این مرحله:

-         ادامه ی جایگزینی ذخایر گلیكوژن

-         ترمیم آسیب های عضلانی

بازگشت به حالت اولیه: فعالیت های كوتاه مدت شدید

  •      باز سازی PC هدف بازگشت به حالت اولیه در فعالیت های كوتاه مدت شدید است.
  •   50 درصد PC در 30 تا 60 ثانیه ی اول و 100 درصد آن در 5 تا 15 دقیقه پس از فعالیت بازسازی می شود.

ATP + Cr ‹―› ADP + PCr + H⁺

-         واكنش كراتین كیناز واكنشی تعادلی است.

پس از ورزش محتوای انرژی سلول افزایش یافته و انرژی آزاد كافی برای ری فسفوریلاسیون Cr در دسترس است.

دوره ی زمانی باز سازی PC

  

دوره ی زمانی بازسازی PC به نوع ورزش، مدت و تعداد وهله های ورزش اجرا شده بستگی دارد.

عوامل موثر بر بازسازی PC

  •   غلظت سلولی ATP، ADP و ‍Cr
  •   غلظت سلولی H⁺ ( pH پایین ) كه مهار كننده ی كراتین كیناز است.
  •    كمبود اكسیژن
  •   كاهش جریان خون عضلات
  •     نوع تار عضلانی باز سازی PC درتارهای نوع  ΙΙ در دقایق اولیه ی بازگشت به حالت اولیه پایین تر است. پس از چند دقیقه ( حدودا“ 15 دقیقه) PC overshoot درتارهای نوع  ΙΙ رخ می دهد.

بازگشت به حالت اولیه: فعالیت های بلند مدت

  •      جایگزینی PC و ATP، دفع لاكتات، بازگرداندن pH  طبیعی و بازسازی ذخایر گلیكوژن عضله هدف بازگشت به حالت اولیه در فعالیت های بلند مدت است.
  •   50 درصد PC در 30 تا 60 ثانیه ی اول و 100 درصد آن در 5 تا 15 دقیقه پس از فعالیت بازسازی می شود.
  •   دفع لاكتات و بازگرداندن pH  طبیعی فرآیندی آهسته تر بوده و بستگی به عوامل متعددی مانند فعالیت به هنگام بازگشت به حالت اولیه دارد.

    سرنوشت لاكتات

-         تبدیل لاكتات به گلوكز در كبد

-         تبدیل لاكتات به پیروات در بافت های فعال شامل قلب، عضلات اسكلتی و كبد كه دارای فعالیت بالای آنزیم LDH هستند.

سرنوشت H⁺

- H⁺ وارد خون شده و با یون بی كربنات واكنش می دهد.

H⁺ + HCO₃ˉ ―› H₂CO₃ ―› H₂O + CO

عوامل موثر در تسریع بازگشت به حالت اولیه

  فعالیت بدنی به هنگام بازگشت به حالت اولیه

·        با بازگشت به حالت اولیه فعال لاكتات به جای كبد در عضلات فعال ( به ویژه تارهای نوع І ) به عنوان سوخت متابولیسم هوازی مصرف می شود.

·        شدت فعالیت 60 تا 70 درصد MHR برای دوره ی بازگشت به حالت اولیه توصیه می شود.

·        تغذیه مناسب

·        بازسازی ذخایر گلیكوژن نیازمند فراهمی گلوكز خون ( از كبد ) و مصرف غذای پركربوهیدرات است كه حداقل 24 ساعت طول می كشد.

بازگشت به حالت اولیه از ورزش و مصرف اكسیژن

—            پس از ورزش متابولیسم  چندین دقیقه بالا باقی می ماند كه میزان و مدت آن به شدت ورزش بستگی دارد.

—            در این مدت مصرف اكسیژن برای مدتی بالاتر از سطوح استراحتی است.

      وام اكسیژن

-         بخش سریع (20%) 2 تا 3 دقیقه پس ازفعالیت بازسازی ذخایر ATP و PC

-         بخش آهسته (80%) بیش از 30 دقیقه تبدیل اسید لاكتیك به گلوكز در كبد

اكسیژن مصرفی اضافی پس از تمرین (EPOC)

  مطالعات جدید نشان می دهد فقط 20 درصد O2 اضافی برای تبدیل اسید لاكتیك به گلوكز استفاده می شود.

دلایل بالا بودن اكسیژن مصرفی پس از ورزش

-         بازسازی ذخایر PC عضلات

-         جایگزینی  O2خون و بافت ها

-         بالا بودن ضربان قلب و تنفس تا دقایقی پس از ورزش

-         بالا بودن درجه حرارت بدن كه پیامد آن افزایش میزان متابولیسم است.

-         بالا بودن هورمون های ویژه ( مانند اپی نفرین)

نكته: بیشتر بودن EPOC در ورزش های شدید ناشی از درجه حرارت بالاتر بدن در، تخلیه بیشتر ذخایر PC و سطوح بالاتر اپی نفرین و نوراپی نفرین در این ورزش هاست.

منبع: حمید آقا علی نژاد(دانشگاه تربیت مدرس)





نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کیوان فیروزه ئی
مطالب اخیر

نظرسنجی

آیا مطالب این وب سایت برای شما مفید بوده؟






جستجو


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :