تبلیغات
ورزشی - تغذیه در حین مسابقه
 
ورزشی
پنجشنبه 12 آبان 1390 :: نویسنده : رامیار نجفی
تغذیه در حین مسابقه
مواد عذایی که سریعا انرژی تولید می کنند در مسابقات و تمرین های کوتاه مدت و همچنین فعالیتهای بدنی سبک کمتر از یک ساعت در بهبود کارایی ورزشکاران اثر چندانی ندارد. از سوی دیگر تکمیل انرژی غذایی و یا به عبارتی پشتوانه عذایی طی فعالیتهای استقامتی بلند مدت مقاومت بدن ورزشکار را در برابر
خستگی افزایش می دهد و موفقیت ورزشی وی را فراهم می آورد.
گلوگز ماده ای غذایی است که می تواند 10 تا 15 دقیقه پس از مصرف به انرژی تبدیل شود.به همین دلیل ورزشکاران استقامتی از گلوکز برای سوخت تکمیلی در طول اجرای فعالیت استفاده می کنند.
در استفاده از گلوکز باید موارد زیر را در نظر گرفت:
1- گلوکز را باید به صورت مایع و محلول مصرف کرد.
2- غلظت گلوکز در مایع باید کم باشد.اگرغلظت گلوکز زیاد باشد تخلیه آن از معده به کندی صورت می گیرد و بنابراین انرژی و آب دیرتر جذب می شوند.
3- مقدار کمی نمک در محلول برای جبران سدیم دفع شده از طریق تعریق موثر است.
4- غلظت پیشنهادی گلوکز محلول 2/5 تا 5 گرم در 100 میلی لیتر آب است.
5- محلول یاد شده را باید در فواصل 10 تا 15 دقیقه ای به مقدار 50 تا 150 میلی لیتر نوشید.
در حین فعالیت مصرف گلوکز از تخلیه سریع ذخایر گلیکوژن جلوگیری می کند، بازده کار را افزایش می دهد و خستگی به تاخیر میافتد.
در مسابقات طولانی مدت که با کاهش یا اتمام ذخایر گلیکوژن احتمال کاهش قند خون وجود دارد که در چنین حالتی فرد به هیپوگلیسمی مبتلا می شود. 

منبع: کتاب تغذیه و ورزش دکتر محمدرضا رمضانپور




نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کیوان فیروزه ئی
مطالب اخیر

نظرسنجی

آیا مطالب این وب سایت برای شما مفید بوده؟






جستجو


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :