تبلیغات
ورزشی - تغذیه بعد از مسابقه و بازسازی ذخایر بدنی
 
ورزشی
بلافاصله پس از مسابقه و تمرینها چون ورزشکار احساس خستگی شدید می کندو دمای بدنش بالاست میل به مصرف غذا ندارد. افزایش درجه حرارت معده را منبسط کرده و مرکز گرسنگی تحریک نمی شود و میل و اشتها به غذا پایین می آید.
ضرورت دارد ورزشکار برای مدت حدودا یک ساعت  ( بسته به نوع فعالیت و پس از برنامه بازگشت به حال اولیه) در حال استراحت و آرامش کامل قرار بگیرد تا آرامش و اشتهای خود را به دست آورد.
پس از مسابقه مصرف مایعات به خصوص آب میوه ها توصیه می شود. همچنین مصرف نوشابه های املاح معدنی و ویتامین های که احتمالاطی مسابقه از دست رفته اند مناسب است.بنابراین ورزشکار بهتر است پس از مسابقه از مایعات زود هضم و دارای املاح معدنی استفاده کند.
برای جبران ذخایر انرژی و مواد غذایی انرژی زا در وعده های غذایی بعدی می توان از یک رژیم متعادل و مخلوط روزمره  مانند شیر، خامه، کره، نان، برنج، سیب زمینی، غلات، گوشت، مرغ، تخم مرغ، پنیر، میوه و آب میوه استفاده کرد.
برای بازسازی سریع ذخایر گلیکوژنی می توان از عذاهای غنی از کربوهیدرات برای مدت 2 روز استفاده کرد.
بازسازی گلیکوژن عضله:
ذخایر گلیکوژن عضله در ورزشکاران به 700 گرم می رسد. ( ذخیره معمولی 350 تا 400 گرم است)
تمرینهای شدید و طولانی به مدت 2 ساعت ذخایر گلیکوژن بدن را تخلیه می کند.مصرف غذا برای بارساری گلیکوژن ضروری است. زمان بازسازی بستگی به نوع غذا دارد. با مصرف غذاهای کربوهیدراتی و مخلوط بازسازی گلیکوژن حدود 24 ساعت طول میکشد.
اما با مصرف غذاهای پر چرب و پروتئینی ممکن این روند تا یک هفته به تاخیر افتد.
بنابراین پس از تمرین و مسابقه با مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات یا مخلوط می توان ذخایر گلیکوزن را سریعنتر بازسازی کرد. برتری غذای غنی از کربوهیدرات این است که دخایر را پس از تمرینات تا دو برابر افزایش می دهد.
توصیه های کاربردی در زمینه ذخایر گلیکوژنی:
1- گلیکوژن تارهای تند انقباض سریعتر بازسازی می شوند.بنابراین فعالیتهای سرعتی را می توان چندین دقیقه بعد از تخلیع ذخایر مجددا تکرار کرد.
2- چنانچه غذاهای کربوهیدارتی یا مخلوط مصرف شود بازسازی کامل گلیکوژنی حدود 24 ساعت طول می کشد.
3- با مصرف غذای چرب یا پروتئینی بازسازی گلیکوژن تا یک هفته به تاخیر می افتد.

منبع: کتاب تغذیه وورزش دکتر محمدرضا رمضانپور




نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کیوان فیروزه ئی
مطالب اخیر

نظرسنجی

آیا مطالب این وب سایت برای شما مفید بوده؟






جستجو


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :