تبلیغات
ورزشی - تکنولوژی تمرین گام نهم و دهم
 
ورزشی
پنجشنبه 19 آبان 1390 :: نویسنده : کیوان فیروزه ئی

گام نهم و دهم: انگیزه

گام نهم: انگیزه را در خودتان بوجود آورید

می دانید كه ورزش منظم می تواند باعث عمر طولانی، احساس بهتر و خلاقیت بیشتر در خانه و محل كار گردد. پس چه چیزی مانع از ایجاد انگیزه در شما می شود و شما را از انجام كار صحیح باز می دارد؟
بزرگتریم عاملی كه افراد را از ورزش كردن باز می دارد، ترس است. ترس از شكست، ترسی كه بر اثر آن دیگر نمی توانید كارهای پیشین خود را انجام دهید و یا ترسی كه به علت آن دیگر نمی تواند به میزان توانایی خود در یك كار موفق شوید. شما تنها نیستید. حتی ورزشكاران حرفه ای هم باید بر ترس خود در زمینه های اصلی، غلبه كنند. اگر ورزش كردن برای شما، مثل اعضای خانواده تان، ورزش نمی كنند، این امر بسیار دشوار خواهد بود.

«اكنون بیش از دو سال است كه اغلب روزهای هفته را می دوم و آنرا دوست دارم. اما هنوز باید در این مورد دائماً با خودم صحبت كنم، معمولاض گوشه هایی از حرفهایی كه با خودم زمزمه می كنم شامل این است كه اگر باید تمام روز را به جای دوندگی، راه بروم هیچ اشكالی ندارد. دیوید-33 ساله


چه چیزی شما را انگیزه مند می كند؟
به نظر بسیاری از مردم، سخت ترین قسمت در ورزش، بوجود آوردن انگیزه است. تقریباً تمام افرادی كه ورزش می كنند مدت زمانی را درگیر این مسئله بودند- اینكه هر روز بخواهید در خودانگیزه ایجاد كنید، كار بسیار دشواری است! و آنچه انگیزه دویدن را در دوستانتان ایجاد كرده، نمی تواند برای شما این انگیزه را بوجود آورد.

از چند نفر پرسیدیم كه چه چیزی انگیزه ادامه ورزش را در شما ایجاد كرده است. در زیر نمونه هایی از پاسخهای آنها ارائه كرده ایم:
* «از زمانیكه ورزش می كنم احساس خیلی بهتری دارم- ورزش تفكر مثبت و خوشحالی را در من القاء كرده است و استرس كمتری دارم.»
* «ورزش باعث می شود كه بهتر بخوابم و در نتیجه روز بعد، انرژی بیشتری دارم. از اینكه سركار احساس خستگی كنم بیزارم.»
* «از اینكه در آغاز روز زمان خوبی را سپری می كنم ، لذت می برم.»
* «بعضی از اعضای خانواده ام از بیماری قلبی رنج می برند و من هم برای اینكه به این بیماری دچار نشوم، ورزش می كنم»
* «دوست دارم با بالا رفتن سن، سالم تر باشم. نمی خواهم كه توانایی فعالیت را از دست بدهم»
* « چند نفر ورزش می كنم و از بودن با آنها لذت می برم. ورزش باعث می شود كه همگی ما كارهای منظمی را انجام دهیم.»
* «نتایج ورزش را خیلی سریع احساس می كنم- احساس انرژی زیادی می كنم.»

از مراحل ورزش آگاه باشید:

ورزش از دیدگاه یك فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما همه ما بطور معمول كمی آنرا تجربه كرده ایم. داشتن اطلاعات در مورد شرایط در حین ورزش می تواند انگیزه بیشتری برای انجام آن در شما بوجود آورد:
* چند دقیقه اول شروع كاری معمولاً سخت است. اگر بتواند پس از این چند دقیقه به ورزش ادامه بدهید، از اینكه ادامه آن برای شما آسان شده است، مسلماً متعجب خواهید شد.
* عرق می كنید.
* در نخستین دقایق پس از انجام ورزش، احساس خستگی می كنید.
* به سختی نفس خواهید كشید (اما نباید آنقدر سخت ورزش كنید كه دچار تنگی نفس شوید)
* در ابتدا، خوب پیشرفت می كنید، اما بعد از آن روند پیشرفت متوقف می شود. در این وضعیت اگر به ورزش ادامه دهید، به پیشرفت خود ادامه می دهید، اما نه به سرعت پیشرفت هفته های اول.
* احتمالاً دردی را در پهلوی خود احساس خواهید كرد- دردی كه پس از اتمام ورزش هم ادامه پیدا می كند. (این مسئله اغلب هنگامی اتفاق می افتد كه بیش از حد به خود فشار می آورید. فعالیت خود را آرام كنید و نفس عمیق بكشید تا آن درد از بین برود. اگر درد پس از توقف ورزش از بین نرفت و یا در زمان استراحت، دوباره پدیدار شد ، با پزشك خود مشورت كنید.)
حتی فعالیت فیزیكی متوسط هم می تواند عمر شما را افزایش داده و كیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. هر چه بیشتر فعالیت كنیدف منافع بیشتری عاید شما خواهد شد. بیش از حد به خود فشار نیاورید.

گام دهم: بر موانع موجود غلبه كنید:

ورزش باید در اولویت قرار گیرد. اما چگونه ورزش را در برنامه ثابت و بی تحرك خود می گنجانید؟ با یك برنامه ریزی حساب شده، تقریباً همه فرصت انجام ورزش را به عنوان بخشی از فعالیتهای روزانه خواهند داشت.
در طول چند روز معمولی، برنامه زمانی خود را كنترل كنید. در طول هفته و یا در آخر هفته. سپس با هوشیاری كامل در مورد كارهایی كه در این زمانها انجام می دهید، بیاندیشید و و ببینید كه چه مدت از این زمان را می توانید به ورزش اختصاص دهید. سعی كنید زودتر از خواب بیدار شوید، بعد از كار بیرون بروید، از تماشای تلویزیون بپرهیزید و یا در طول روز حداقل به مدت 10 دقیقه ورزش كنید.
به نظر شما این كار خسته كننده است؟ هنگامی كه از تردمیل استفاده می كنید یكی از دوستان خود را دعوت كنید كه با شما همراهی كند و یا فیلم تماشا كنید.

در این قسمت تعدادی از بهانه های معمول برای ورزش نكردن و همچنین روشهای بهتر در مورد تفكر درباره آنها ارائه می شود:

«وقت ندارم»: تقریباً همه مردم وقتی دارند كه آنرا به ورزش اختصاص دهند حتی كسانی كه برنامه بسیار شلوغی دارند. خلقیت به خرج دهید و روشهایی بیابید كه در طول روز بیشتر فعالیت كنید.
«خیلی خسته ام» : ورزش به شما انرژی بیشتری می دهد. شاید تعجب كنید كه چقدر از انجام ورزش انرژی كسب می كنید.
«ورزش خسته كننده است»: راههای زیادی وجود دارد كه ورزش را مفرح كنید.
«من خوب ورزش نمی كنم»: می توانید ورزشهای زیادی را انجام دهید بدون اینكه با كسی رقابت كند. سعی كنید با یكی از دوستانتان پیاده روی كنید، یا به خرید بروید و یا اسكیت روی یخ انجام دهید. فقط در خود ایجاد انگیزه كنید و از آن لذت ببرید.
«هوای بیرون خیلی گرم یا خیلی سرد است»: اگر لباس مناسب بپوشید، شرایط آب و هوایی نمی تواند توانایی شما را برای ورزش تحت تاثیر قرار دهد.
«ورزش كردن خیلی سخت است»: وقتی صحبت از فعالیت فیزیكی باشد، همه توانایی مختلفی برای انجام آن خواهند داشت. كاری را كه به نظرتان درست است، انجام دهید و اگر احساس می كنید انجام ورزش برای شما سخت است، آنرا به آرامی انجام دهید.
«من چاق نیستم»: مزایای ورزش چیزی فراتر از كنترل وزن است- همه برای سلامتی نیاز به ورزش دارند.

خلاق باشید:
تصمیم با انجام ورزش، یكی از مهمترین كارهایی است كه می تواند برای خود انجام دهید. اما این تصمیم باید محقق گردد و این همان چیزی است كه بسیاری از مردم در آن دچار اشتباه می شوند. خوشبختانه اگر كمی خلاق باشید می توانید به سادگی ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانید:
زمان ورزش خود را تقسیم كنید: اگر ورزش را 5 تا 6 روز در هفته و هر روز حداقل به مدت 30 دقیقه انجام دهید، از آن منابع زیادی خواهید برد. اما نباید تمام این 30 دقیقه را پیاپی ورزش كنید، مطالعات اخیر نشان داده است كه اگر سه بار در روز و هر بار 10 دقیقه ورزش كنید، همان منافع عاید شما خواهد شد.

* هر نوع ورزشی كه دوست دارید انجام دهید- هرگونه فعالیتی كه میزان ضربان قلب شما را بالا ببرد. اگر از انجام ورزشهای سنتی و متداول لذت نمی برید، ماشین خود را بشوئید، برقصید، چمنها را كوتاه كنید و یا بسیاری از كارهای دیگر را انجام دهید.
* انجام كمی ورزش بهتر از انجام ندادن آن است- درست است كه همه باید حداقل هفته ای سه بار ورزش كنند اما هنوز می توانید با انجام حداقل فعالیت فیزیكی، منافعی را عاید خود كنید.
* حركات ورزشی را با هم تركیب كنید: نباید هر روز یك نوع ورزش را انجام دهید. در واقع اغلب افراد حرفه ای در تناسب اندام توصیه می كنند كه فهالیتهای خود را متنوع كنید بگونه ای كه قسمتهای مختلف بدن شما در آن فعالیت شركت كنند. این امر باعث جلوگیری از بروز آسیب می شود و برنامه تمرینی شما را خسته كننده نمی كند.
* آزادانه ورزش كنید: با وجود اینكه باشگاههای ورزشی انواع مختلفی از تجهیزات ورزشی، وزنه و كلاس آموزشی را توصیه می كنند اما در واقع هیچ كدام از این تجهیزات ضروری نمی باشند. هزاران نفر، هر روز فقط با یك كفش ورزشی، ورزش می كنند. بعضی ها هم ترجیح می دهند كه به مراكز تناسب اندام بروند اما برای سلامتی نیاز به باشگاه ندارید.
انجام فعالیت فیزیكی را بخشی از برنامه روزمره زندگیتان در آورید. كارهایی انجام دهید كه از آنها لذت می برید. پیاده روی سریع انجام دهید، دوچرخه سواری كنید. برقصید. در اطراف خانه و حیاط كار كنید. بدون استفاده از ابزار، حصارهای اطراف خانه را مرتب كنید. برگها را جمع كنید. از پله ها بالا بروید!

تکنولوژی تمرین گام اول تاسوم

تکنولوژی تمرین گام چهارم تا ششم

تکنولوژِی تمرین گام هفتم و هشتم






نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کیوان فیروزه ئی
مطالب اخیر

نظرسنجی

آیا مطالب این وب سایت برای شما مفید بوده؟






جستجو


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :