تبلیغات
ورزشی - نشستن طولانی خطر مرگ را افزایش می دهد و ورزش کردن در خنثی کردن آن تاثیری ندارد
 
ورزشی

پژوهشگران اعلام کردند نتایج تحقیقات نشان می دهد در بررسی های جدید خود متوجه شدند، نشستن طولانی مدت حتی در افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند خطر مرگ را افزایش می دهد.
 
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  آلپا پاتل محقق انجمن سرطان آمریکا می گوید: صرف نظر از فعالیت بدنی ؛ مدت زمانی که فرد در حالت نشسته قرار دارد؛ می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.
 
این بررسی نشان داد نشستن زیاد در اوقات فراغت ؛ با افزایش خطر مرگ به ویژه در زنان مرتبط است.
 
زنانی که روزانه بیش از شش ساعت در وضع نشسته قرار دارند؛ در مقایسه با آنهایی که فقط سه ساعت می نشینند؛ ۳۷ درصد بیشتر در خطر مرگ قرار دارند.
 
همچنین احتمال مرگ در بین مردانی که روزانه بیش از شش ساعت می نشینند ۱۸ درصد بیشتر از آنهایی است که روزانه کمتر از سه ساعت در روز می نشینند.


مجری این تحقیقات گفت: بررسی ها نشان داده است صرفنظر از فعالیت بدنی، نشستن طولانی مدت، پیامدهای سوخت و سازی مهمی دارد و می تواند تری گلیسیرید، لیپوپروتئین تراکم بالا، کلسترول، گلوکز پلاسمای ناشتا، فشار خون در حال استراحت و لپتین را افزایش دهد. این عوامل همگی زیست نشانگر های چاقی، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن هستند .و  زمینه ساز بیماری های یاد شده می باشند .

ارتباط مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بیش تر از مرگ ناشی از سرطان بود.
 
نتایج این تحقیقات در نشریه اپیدمیولوژی منتشر شده است.

همچنین دانشمندان تاکید کردند که نشستن برای مدت‌های طولانی- حتی در افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند- می تواند برای سلامتی شما بد باشد.

 و  مهم نیست که نشستن در اداره، مدرسه، ماشین، یا پشت کامپیوتر یا جلوی تلویزیون باشد. تنها ساعات زیاد نشستن ممکن است فرد را دچار دردسر کند.

 پژوهش‌ها در این مورد هنوز مقدماتی است، اما چندین بررسی نشان می‌دهد که افرادی که بیشر روز خود را در حال نشسته می‌گذرانند، با احتمال بیشتری چاق می‌شوند،‌ دچار حمله قلبی می‌شوند و یا حتی می‌میرند.

 الین اکلبوم- باک از دانشکده سوئدی ورزش و علوم بهداشتی در مقاله تفسیری در شماره این هفته ژورنال پزشکی ورزشی بریتانیا توصیه کرد که مقامات بهداشتی به فکر این موضوع باشند که چگونه دستورالعمل‌هایی برای فعالیت جسمی تعیین کنند تا در آنها  بر خطرات نشستن طولانی‌مدت تاکید شود.

اکلبوم- باک گفت: “بعد از ۴ ساعت نشستن بدن انسان شروع به فرستادن پیام‌‌های زیانبار می‌کند. تیم آرمسترانگ ، متخصص فیزیوتراپی در سازمان جهانی بهداشت گفت افرادی که هر روز ورزش می‌کنند- اما زمان زیادی را در حال نشسته می‌‌گذرانند- در صورتی که ورزش‌شان را به یک باره انجام دهند،‌ بهتر است تمرین‌های جسمی‌شان در طول روز توزیع کنند.

یک بررسی دیگری که سال گذشته منتشر شد و بیش از ۱۷۰۰۰ کانادایی را برای چندین سال پیگیری کرده بود،  نشان داد که افرادی که بیشتر می‌نشینند، بدون توجه به اینکه ورزش می‌کنند یا نه، در معرض خطر بیشتر مرگ قرار دارند.

 پیتر کاتزمارزیک از مرکز پژوهشی بیومدیکال پنینگتون در باتون روژ که این سرپرست این بررسی بوده است، می‌گوید: “ما هنوز شواهد کافی در این مورد نداریم که بگوییم چه اندازه نشستن بد است. اما به نظر می‌رسد که هر چه بیشتر از جای خود بلند شوید و حالت نشسته خود را قطع کنید، بهتر است.”

ارقام به دست آمده از یک نظرخواهی در سال ۲۰۰۳- ۲۰۰۴ در آمریکا نشان داد آمریکایی بیش از نیمی از زمان‌شان را در حال نشسته در حال کارکردن در پشت میز  کار یا نشسته در ماشین می‌گذرانند.

 کارشناسان گفتند تحقیقاتی بیشتری لازم است تا مشخص کند چه اندازه نشستن خطرناک است، و برای جبران اثرات چه کار می‌توان کرد.

 اکبلوم- باک گفت: “افراد باید به ورزش کردن ادامه دهند چرا که منافع بسیاری برای آنها دارد، اما هنگامی که ادراه هستند، باید سعی کنید هر وقت که ممکن است از حالت نشسته خارج شوند. مثلا به جای فرستادن ای‌-میل به همکارتان، بلند شوید راه بروید و با او صحبت کنید.

همچنین نشستن طولانی مدت ضررهای بسیار دیگری  برای سلامت بدن دارد و می‌تواند باعث بروز مشکلات اسکلتی نیز  شود.
بدن در حالت نشسته مشغول فشار زیادی را تحمل می‌کند. انسانها هر روز به طور متوسط ۹-۸ ساعت را در حالت نشسته به سر می برند. و نشستن زیاد باعث بروز درد در ناحیه کمر می شود  و بعضی افراد  احساس بی‌حسی در پشت کمر و پاهای خود می‌کنند؟

نشستن زیاد می تواند موجب احساس کسالت و بی‌حالی شود .

همه این علائم کاملا طبیعی و در عین حال مضر هستند. دلیل اصلی همه آن‌ها نشستن‌های طولانی است.تحقیقات زیادی در حوزه‌های مختلف مانند زیست‌شناسی مولکولی، بیومکانیک، فیزیولوژی، همه‌گیر شناسی و مانند آن در حال رسیدن به یک نتیجه واحد و در عین حال شگفت‌آور هستند.
نشستن برای سلامت عمومی جامعه خطرناک است و ورزش کردن در خنثی کردن آن هیچ تاثیری ندارد.
مارک همیلتون میکروبیولوژیست دانشگاه میسوری در این باره گفت: مکانیسمی که بدن ما در حال نشستن در پیش می‌گیرد بسیار با زمانی که در حال قدم زدن و ورزش کردن هستیم متفاوت است.ما نباید تصور کنیم که اگر زیاد می‌نشینیم بدین معناست که کم‌ ورزش می‌کنیم. این دو وضعیت تفاوت بسیار زیادی برای بدن ما دارند.
جیمز لیواین متخصص چاقی، در سال ۲۰۰۵ مقاله‌ای در مجله ساینس به چاپ رساند که بیان می‌کرد چرا به‌رغم آن‌که بعضی از افراد دارای رژیم غذایی مشابه با دیگران هستند، اما چاق‌تر از بقیه هستند.
او در این باره گفت : ما متوجه شدیم افراد چاق معمولا تمایل زیادی به نشستن روی صندلی دارند و حتی زمانی که وزن خود را کم می‌کنند این حالت در آن‌ها باقی می‌ماند.چیزی که برای من جالب است این است که انسان‌ها ۵/۱ میلیون سال با قدم زدن و حرکت کردن تکامل پیدا کردند و تا ۱۵۰ سال پیش، کشاورزی فعالیت اصلی اکثر مردم بود.اما در مدت زمان بسیار کوتاه زندگی همه ما به حالت سکون درآمد و همه محکوم به نشستن روی صندلی شدیم.

همیلتون بر خلاف بسیاری از محققان در اتاق خودش دارای صندلی نیست.او می‌گوید: اگر شما در حالت ایستاده یا راه رفتن باشید، عضلات خاصی را به کار می‌گیرید که برای پشتیبانی کیفی شما طراحی شده اند و هیچ گاه خسته نمی‌شوند.

این عضلات منحصر به فرد هستند چرا که سیستم عصبی آن‌ها را برای فعالیت‌های با شدت کم به کار می‌گیرد همچنین آن‌ها دارای آنزیم‌های خاص مفیدی هستند.
یک آنزیم به نام lipoprotein lipase چربی و کلسترول را از خون گرفته و چربی را به انرژی تبدیل کرده و کلسترول را نیز از LDL که نوع مضری است به HDL که نوع سالمی است تغییر می‌دهد.چند ساعت بعد از نشستن، کلسترول‌های سالم به ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کنند.
زمانی که شما در حالت نشسته به سر می‌برید، این عضلات در حال استراحت به سر می‌برند و فعالیت این آنزیم‌ها بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.
اطلاعات پزشکی یافته‌های این محقق را تائید می‌کند.افراد سالمند که معمولا تحرک زیادی دارند، تقریبا نصف همتایان ساکن و نشسته خود مرگ و میر دارند.از سوی دیگر افرادی که دائما تلویزیون تماشا می‌کنند یا در پشت صندلی‌های خود در حال وب گردی هستند بدون توجه به این که دارای وزن نرمال هستند یا خیر، بیش‌تر دچار چاقی، تری‌گلیسیرید بالا، کلسترول مفید HDL کم‌تر و فشار خون بالا می‌شوند.
گالن کرانز استاد دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت : ستون فقرات ما برای نشستن به مدت‌های طولانی طراحی نشده است.ستون فقرات ما به شکل S است که بسیار برای بدن مفید است.شما فرض کنید وزن سنگینی را روی یک شکل S یا C مانند قرار دهید، کدام شکل زودتر فرو می‌ریزد؟
مسلم است که شکل C فشار بیش‌تری را تحمل می‌کند.زمانی که شما مدت زمان طولانی در حالت نشسته هستید، شکل طبیعی ستون فقرات از حالت S به حالت C تغییر پیدا می‌کند که این حالت فشار زیادی را به عضلات پشتی و شکمی شما وارد می‌کند.
اما در عوض در حالت ایستاده شما وزن خود را روی زانو‌ها، قوزک پا، ران‌ها تقسیم می‌کنید.عکس‌برداری‌های MRI نشان می‌دهد حتی بهترین حالت نشستن فشار فوق‌العاده‌ای روی کمر شما وارد می‌کند.
بنابراین بهتر است برای اصلاح این الگوی خطرناک در زندگی خود تلاش بیش تری داشته و سعی کنید تعداد ساعات نشستن خود را محدود تر کنید.شاید کاهش زمان تماشای تلویزیون یا نشستن در پشت کامپیوتر شروع خوبی باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کیوان فیروزه ئی
مطالب اخیر

نظرسنجی

آیا مطالب این وب سایت برای شما مفید بوده؟






جستجو


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :