تبلیغات
ورزشی - توصیه های بهداشتی در ورزش
 
ورزشی
یکشنبه 13 آذر 1390 :: نویسنده : کیوان فیروزه ئی

بهداشت ورزشی


هدف از رعایت بهداشت ورزشی، تامین سلامت ورزشكاران می‌باشد . كسانی كه تربیت بدنی و ورزش از برنامه های هفتگی و ماهانه آنهاست  باید به امر بهداشت  توجه بیشتری نشان دهند.
ورزش اصول بهداشتی خاص خود را دارد كه رعایت آنها از بروز بیماری های جسمی و همچنین عواقب خطر ناک جلوگیری می كند. مهم است بدانیم چگونه این نکات را رعایت کنیم

در این جا توجه ورزشكاران را با اصول بهداشتی كه در زمان فعالیتهای ورزشی باید رعایت كنند جلب می نمائیم :


1-لباس ورزشی تقریبا" باید گشاد، كم وزن و راحت باشد و متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود.فرد باید متناسب با درجه حرارت محیط لباس مناسب بپوشد

استفاده از لباسهای مناسب ورزشی از قبیل پیراهن، شورت، گرمكن شلوار و در بعضی مواقع ساق بند، زانوبند، ضروری است و باعث راحتی ورزش كنند در هنگام ورزش می شود. استفاده از لباسهای پلاستیكی و شمعی یا مشابه بویژه در هنگام دویدن و یا ورزشهای سنگین مناسب نیست. اكثر كسانی كه این لباسها را می پوشند برای تعریق زیاد است ، این عمل صحیح نمی باشد زیرا پوشیدن این گونه لباسها از تبخیر سطح پوست و در نتیجه خنك شدن بدن جلوگیری می كنند و خستگی زودرس به انسان دست می دهد. برای رعایت بهداشت بهتر است از لباسهای نخی و مشابه آن استفاده كنیم. سعی كنید در هنگام ورزش از حوله خودتان استفاده نمایید و پس از استفاده آن را بشوئید. استفاده از حوله و لباسهای دیگران غیربهداشتی است و برای استفاده مكرر باعث ایجاد بیماریهای پوستی می شود و همچنین لباسها و حوله خود را به طور مكرر به دیگران ندهید چرا كه برای آنها هم بهداشتی نیست.


2- كفش یكی از عوامل و وسائل مهم ورزش می‌باشد . كفش مناسب و استفاده آن از اهمیت بسزایی برخوردار است در خرید كفش بویژه ورزشی توجه بیشتری نشان دهید
خصوصیات کفش مناسب:

به طور کلی باید: 1. از پا محافظت كند. 2. پا در آن راحت باشد. 3. هنگام حركت نقل و انتقال فشارها و نیروهای وارد به پا را، تعدیل كند.

کفش ورزشی باید: 1. چفت پا باشد. 2. وزن مناسب داشته باشد. 3. نرم و انعطاف پذیر باشد. 4. آب و رطوبت در آن نفوظ نكند. 5. هوا بتواند در آن جریان پیدا كند و قابلیت تبادل دما را داشته باشد.

 توصیه می شود اندازه كردن كفش در پایان روز انجام شود زیرا اندازه پا در غروب بزرگتر از صبح است
 كفشباید  نه كوچك باشد نه بزرگ باید به صورتی باشد كه پا در آن به راحتی قرار گیرد و دویدن با آن راحت باشد زیرا كه در ورزش بویژه دو میدانی، پرش و كلیه حركات بدنی كه نیاز به تحرك و جنبش دارد كفش نقش اساسی را بازی می‌كند. چنانچه در پرش به صورت صحیح باید پس از فرود با پنجه های پا فرود بیایند در صورتی كه ناخنهای پا بلند باشد صدمه زیادی به انگشتان پا می زند و باعث خون مردگی و یا خون ریزی اطراف ناخن می شود بویژه اگر كفش كوچك باشد و تنگ این ناراحتی دو چندان می گردد. همچنین كفشهای بزرگ و گشاد در دویدن و جهش ها باعث ایجاد صدمات پیچ خوردگی پا و یا دررفتگی می‌شود. استفاده از كفشهای میخ دار بر روی آسفالت یا سالن های بازی غیربهداشتی است و ایجاد ناراحتی بویژه در ساق پا و كمر می كند. از این رو سعی شود در سالنها از كفش های كتانی یا ورزشی كه كف آنها لاستیك یا مواد مشابه به صورت شیاردار استفاده شود. استفاده از كفشهایی كه باعث از بین رفتن یا ایجاد صدماتی در قوس عرضی و طولی پا می شود مناسب نیست و نباید استفاده شود. در ورزشهای مانند بسكتبال و كشتی حتماً باید از كفشهای ساقه بلند استفاده كرد چون در این ورزش ها صدمات مچ پا زیاد می باشد كه با این امر از این صدمات جلوگیری بعمل می آید.

3-كسانی ورزش می كنند بویژه ورزشكاران باید بدانند كه در بدن آنها منابع و مراكز چركی وجود نداشته باشد زیرا در زمان فعالیت و ورزش گردش خون تسریع پیدا می كند و در اثر بودن منبع چركی مانند دندان چركی و یا لوزه چركی این چرك از طریق خون به قلب راه پیدا می كند و باعث صدمات اركانی می شود و در درازمدت رماتیسم قلبی برای افراد ایجاد می كند با این سبب اطلاع از این منابع و در جهت از بین بردن آن امریست ضروری ـ ناراحتیهای چركی از قبیل لثه چركی، یا سینوزیت و ... باعث پیدایش بیماریهای عفونی قلب و یا ناراحتیهای كلیوی می شود كه عواقب بدی را بدنبال خواهد داشت.

4- محل ورزش و تمرینات باید مطابق اصول بهداشتی، چه از نظر نور، سرمایشی و گرمایشی باشد. بهتر است فعالیتهای ورزشی در محیطهای باز باشد در صورتی كه در مكانهای سرپوشیده بود بویژه در فصل تابستان باید هوای كثیفی كه به علت دویدن افراد و تعرق و دیگر فعالیتها بوجود آمده به طریقی تهویه گردد یا پنجره ها باز و هوای پاك داخل شود یا بوسیله دستگاههای تهویه هوا عوض شود. در بهره برداری از این اماكن باید گنجایش و ظرفیت آن را در نظر گرفت. در هنگام ورزش كردن در زمین یا سالن ها دقیقاً به موانع و خطراتی كه امكان دارد پیش بیاید توجه كنید و از برجستگی و یا فرو رفتگی های محیط بازی اطلاع داشته باشید و سعی كنید برای هم نوعان و همبازیهای خود خطری ایجاد نكنید. هنگام استفاده از ابزار و وسائل ورزشی هوشیار باشید و چگونگی استفاده آن را بدانید تا از مدت ورزش كردن خود لذت ببرید.

5-  وقتی به فعالیتهای ورزشی می پردازید و عمل تعریق برای تنظیم درجه حرارت بدن فعال می شود پس از اتمام ورزش و فعالیت، بخشی از مواد زائد عروق بدن بر روی پوست باقی می ماند كه باید از سطح پوست بدن پاك شود. بنابراین ورزشکار باید حتی الامكان سعی كنند كه بعد از فعالیتهای بدنی و ورزشی برای حفظ و رعایت بهداشت پوست بدن خود، استحمام كنند و با آب و صابون بدن خود را خوب بشویند و سپس خشك كنند. به ویژه باید مواظب باشند كه بعد از ورزش با بدنی كه بوی عرق می دهد دراجتماع حاضر نشوند.

در شست و شو و استفاده از صابون نباید زیاده روی كرد و بیش از اندازه از آن استفاده كرد زیرا این امر سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست بدن می شود و چون چربی طبیعی بهترین عامل حفاظت پوست بدن می باشد با این عمل پوست بدن خشك و زیر می شود. برای افرادی كه هر روز بدن خود را شست و شو می دهند دوش آب گرم بعد از ورزش به منظور پاك شدن عرق بدن كافی می باشد.

6- بعد از فعالیتهای ورزشی، حتما" لباسهای ورزشی را بشوئید و زیر نور آفتاب خشك كنید در صورتی كه به این امر توجه نكنید و لباسهای ورزشی و آغشته به عرق بدن را در جای نمناك و كم نور قرار دهید محیط مناسبی برای رشد قارچ خواهد بود و بعد از استفاده مجدد لباسها به بیماری پوستی پارچی مبتلا می شوید.گذشته از آن بوی بد آن میتواند موجب آزار اطرافیان شود.

اگر جورابهای شما پس از مدتی استفاده به این نوع قارچها آلوده شود قارچها به سرعت به پاها و انگشتان پای شما منتقل می شوند و چون لای انگشتان پا محل مناسبی برای رشد و توسعه این نوع قارچها است لذا این انگشتان به بیماری قارچی مبتلا می شوند. برای جلوگیری از این امر حتماً باید پس از ورزش جورابها و لباسهای خود را با آب گرم شسته و در مقابل نور آفتاب قرار دهید. سعی كنید هنگام ورزش از جورابهای نایلونی یا الیاف مصنوعی كمتر استفاده نمائید استفاده از جوراب نخی یا الیاف طبیعی بهتر است. در صورتی كه به این عارضه دچار شدید سریعاً به پزشك بیماریهای پوستی مراجعه كنید.


 نكات دیگری  كه در هنگام ورزش باید رعایت كنید :

سعی شود ورزش در هوای آزاد و بدون آلودگی انجام شود.

هنگام ورزش و بازی باید از لباسهای مناسب و لازم همان رشته ورزشی كه انجام می‌دهید استفاده نمائید. لباس ورزشی نباید از جنس پلاستیك باشد تا از تبادل هوا جلوگیری نماید و در نتیجه باعث افزایش دمای بدن گردد.

لباس نباید تنگ باشد. در قسمت های مچ دست و پا از جنس كش استفاده نگردد. در هوای سرد از كلاه یا پیشانی بند استفاده شود.

هرگز لباسهای معمولی و روزانه خود به ورزش نپردازید.

كفش ورزشی باید راحت و دارای قوس مناسب با كف پا باشد و از یك كفه اضافی در كفش استفاده گردد. كفش نباید تنگ و یا گشاد باشد، از كفش های ورزشی بدون پاشنه، میخ دار و یا استوك دار روی آسفالت و یا سالن استفاده نكنیم. حتما باید هنگام ورزش از جوراب ورزشی استفاده كنیم.

پس از ورزش نباید در جریان هوای سرد قرار بگیرید توجه داشته باشید كه در هر حال بدن شما عرق كرده اگر در مقابل جریان باد قرار بگیرید سریعاً دچار سرماخوردگی و یا ناراحتیهای كلیه یا اصطلاحاً كلیه ها به سرما خوردگی دچار می شوند.

سعی كنید ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهید. اگر در فصل گرما هستید ورزش ها و حركات را سبك و ملایم و با فاصله انجام دهید اگر در فصل سرما هستید حركات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهید.

از خوردن آب خیلی سرد در حین ورزش و چه بعد از فعالیت جدا خودداری کنید ولی نوشیدن آب معمولی مشکلی ایجاد نمی کند.

 پس از پایان تمرینات و ورزش در صورتی كه بدن خسته بود بهتر است بلافاصله دوش آبگرم بگیرید تا از كوفتگی عضلات جلوگیری نمائید و شما را برای خوابی راحت آماده كند.

لباس تمرین بعد از ورزش باید شسته شود و از پوشیدن لباس دیگران جدا خودداری گردد، زیرا در غیر اینصورت ممكن است، باعث انتقال بیماری شود.

 بدن ورزشكار باید هنگام تمرین تمیز باشد تا عمل تنفس پوست و تعرق به آسانی صورت گیرد.


 در هنگام بیماری تا زمانی كه بهبودی حاصل نشده ورزشكار حق شركت در فعالیت ورزشی را ندارد.

 در هنگام آسیب دیدگی به خصوص ضربه به سر یا ستون فقرات، باید فعالیت را قطع كرد.

 در هنگام ورزش اگر دچار حالت تهوع، سرگیجه یا دردهای عضلانی شدید، باید فعالیت را قطع كرد.

 قبل از فعالیت های ورزشی با استفاده از حركات نرمش، بدن را خوب گرم كرد و پس از فعالیت ورزشی باید بدن را سرد و به حالت اولیه برگرداند.




گردآورنده: کیوان فیروزه ئی




نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کیوان فیروزه ئی
مطالب اخیر

نظرسنجی

آیا مطالب این وب سایت برای شما مفید بوده؟






جستجو


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :